Edistää, ohjata, valvoa…

Entä miksi sitten maankäyttö- ja kaavoitusasioiden virkamiehet ovat joutuneet kovan arvostelun kohteeksi. Ehkä siksi, että maankäyttöasioiden valvonta on herkkää aluetta. Omistamme maata ja kaikki me jollain tavalla käytämme maata: asumme, liikumme, käymme töissä ja kaupoissa, harrastamme jne. Maankäyttöä säätelevän lainsäädännön lähtökohta on ollut, että saamme kaikki käyttää puhevaltaa meitä koskevissa asioissa. Meillä on myös valitusoikeus, kun ympäristössämme tapahtuu muutoksia. Maahan liittyy huomattavat taloudelliset intressit ja maankäytön ratkaisut mahdollistavat kunnan elinvoimasta huolehtimisen sekä yritystoiminnan edistämisen.

Valvontaa on, koska on ajateltu, että aina kaikki eivät halua, osaa, muista tai viitsi säädöksiä noudattaa. Näin myös on maankäyttöasioiden kohdalla. Byrokratiahan on luotu yhteiskuntaan luomaan vakautta, ennustettavuutta ja tasavertaisuutta. Oikeusvaltiota ei ole olemassa ilman virkamiehiä. Virkamiehillä on virkavelvollisuus. Jos virkamiehen tehtävänä on valvoa, hänen on se tehtävä. En voi ajatella, että edes uudistetuin virkamieshyvein varustettu virkamies välillä sulkisi silmänsä, kun eteen tulee paha paikka. Suomalaisen virkamiehen hyveisiin ei sellainen tähän saakka ole kuulunut. Toivottavasti ei kuulu jatkossakaan.

Kunta on maankäyttö- ja kaavoitusasioissa keskeinen toimija. Kunnan ja ELY-keskuksen kesken roolit ovat selkeät. Maankäyttö- ja rakennuslaki määrittelee kaavoituksen kulun ja sisällön vaatimukset. Kunta laatii kaavan ja päättää siitä. ELY-keskuksen tehtävänä on neuvoa ja ohjata kuntaa kaavoittamaan siten, että lain vaatimukset täyttyvät. Ei ole ELY:n virkamiehen vika, jos kunnan kaavoitusprosessi opastuksesta ja ohjeistuksesta huolimatta ei mene lain vaatimukset täyttäen. Ei myöskään ole johdonmukaista sulkea silmiään havaituilta laittomuuksilta. Tällaista valvontatyö on.

Toki meidän kaavoitusta ja rakentamista ohjaavassa lainsäädännössä on kehitettävää. Osa ristiriidoista kumpuaa järjestelmän heikkouksista. Esim. omasta mielestäni pidän meidän kolmiportaista hierarkkista kaavajärjestelmää nykymuodossaan liian kankeana ja vieraana elävän elämän mekanismeille. Minun henkilökohtainen mielipiteeni ei kuitenkaan valvontatehtävässä paina. Yksikössäni kuntavastaava alueidenkäytön ylitarkastaja ei voi ohittaa hierarkkista kaavajärjestelmää. Virkamiehen on noudatettava kulloinkin voimassa olevaa lakia, jonka eduskunta on säätänyt.

Aimo Huhdanmäki

Aimo_pieni

Kirjoittaja toimii Rakennetun ympäristön ohjaus -yksikön päällikkönä